Motsägelsefullt i Lärarnas tidning

IMG_7730.JPG
Att öppna för att ta in pälsdjur i skolan och samtidigt vara motvilligt inställd till att medicinera… Hur går det ihop?

Av drygt tusen till­frågade pedagoger anser nästan hälften (44 procent) att det är fel att de åläggs av rektorn att ge receptbelagda mediciner till elever/barn. Många anser att de inte får lämplig utbildning.

– Allt fler barn har i dag svåra allergier och läke­medel skrivs ut i större omfattning än tidigare, säger Maritha Sedvallson till Lärarnas tidning. Kunskapen om hur man ­möter elever som behöver hjälp med sin medicinering kan variera kraftigt beroende på var man bor i landet och det saknas allergikonsulenter. Alltför mycket ansvar lastas då över på föräldrarna till de barn som behöver hjälp, ­anser Maritha Sedvallson.

Här kan du läsa mer om egenvård i skolan.

I samma tidning kan man också läsa en artikel om hur pedagoger i läshundsprojektet i Falkenberg får grundlig utbildning – kommunen satsar 90 000 kronor för att bland annat sätta in vikarier när Sara Johansson och Britt-Marie Aldén varit borta från sin ordinarie undervisning under utbildning till läshundsförare. – Det krävs daglig träning med hundarna så att de inte tappar det vi har lärt dem, säger Sara. Projektet har även fått 8 miljoner av Allmänna arvsfonden.

På bilderna i tidningen ligger hunden på en lurvig matta. Undrar om de tagit del av vägledningen om hundar i vård och omsorg?

”Pälsdjursallergen är svåra att sanera bort när de lagras i en inomhusmiljö, även om djur inte längre finns där, och kan finnas kvar i flera år om än i reducerad mängd”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s